Pelayu, una ópera
asturiana
El
primer rei d’Asturies, Don Pelayu, foi la inspiración artística pa crear en
1857 l’argumentu de la última ópera dramática del compositor yaltamuranu
Xaverio Mercadante. La ópera Pelayu estrenóse con éxitu un 13 de febreru de
1857 nel Teatru San Carlos de Nápoli con llibretu de Marco d’Arienza y col
barítonu Filippo Coletti. Pero la fama de Mercadante viose pronto superada
poles óperes del parmesanu Giuseppe Verdi dotaes éstes d’una carga política de
nacionalismu italianu que les fizo dominar llueu nos repertorios, polo que les
óperes de Mercadante cayeron depués nun incomprensible y llargu olvidu.
La
ópera Pelayu cuenta en cuatro actos el drama políticu y personal del héroe
nacional asturianu Don Pelayu que regresa a la so casa de Xixón depués
d’un tiempu pa descurbrir que la fía suya Bermisinda (Bianca) va casase con
Munuza (Abdel) governador musulmán de la ciudá. La ópera, ambientada en Xixón nel
añu 718, escomienza con un cantu de Don Pelayu a Xixón y a Asturies: “Oh sospirada Xixón yo salúdote! Equí l’amor
de padre y de la patria llendó los mios primeros pasos. Nos montes de les
Asturies vive y aliméntase inda más la mesma llama encesa d’un valiente”.
Los reproches de Pelayu a la fía por namorase d’un instrusu musulmán són de
gran guapura; pero l’amor de Bianca por Abdel ye sinceru y ella enfréntase a un
conflictu ente l’amor carnal y l’amor paternu y Pelayu desaf ía l’autoridá d’Abdel qu’impón por decretu l’islamismu. Mentantu
prepárase na biesca del monte la rebelión de los asturianos contra la tiranía
del moru y Pelayu que llega nun barcu pa xuntase al pueblu armáu ve cómo ésti-y
ofrez con respetu un cascu, escudu y espada y cómo lu proclamen rei pa guialos na
llucha de lliberación de la patria: “Sé’l
nuestru rei y nós honrarémoste con brazos y corazón pola patria”. Pelayu
recuerda con sentimientu la fía perdida, casada con Abdel, y acepta af irmando que si Dios-y da fuerza la so espada sabrá llimpiar la vergoña
de tou un pueblu. Declaren la guerra al moru y Pelayu llama a la victoria
proclamando: “Oh mio patria, suelu natal, la to fe nun caerá y col mio reinu comenzará a rellumar más bella”.
Pero Abdel acusa a Bianca de traición y ésta desesperada suicídase cuando
Pelayu col so exércitu asalta’l palaciu xixonés d’Abdel pa ver morrer nos sos
brazos a la so fía que-y pide perdón.
La
ópera, anque nun reflexa la historia real d’Asturies yá que la fía de Pelayu
nunca casó col governador moru de Xixón sinón col futuru rei Alfonsu I, espón
los típicos conflictos del Romanticismu centraos nuna xoven muyer: los amores
contrapuestos y enfrentaos ente’l maríu y el padre dientro d’una guerra o
llucha de lliberación de los patriotes asturianos frente a una dominación
estranxera y musulmana. L’argumentu nun yera nuevu pa Xaverio Mercadante pues
él yá compusiera otra ópera de temática asturiana titulada La solitaria de les Asturies, estrenada el 12 de marzu de 1840 nel
Teatru La Fenice de Venezia onde apaez tamién el personaxe de Don Pelayu, ópera
basada notra ópera homónima y anterior del compositor napolitanu Carlo Coccia
estrenada en Milano en 1838. Esta ópera desarróllase nel monte y biesques
d’Auseva cerca de Cangues d’Onís nel 716 onde vive una misteriosa y solitaria
muyer que curó a Pelayu d’unes feríes y de la qu’ésti se namora. Ante l’anunciu
d’una inminente invasión mora d’Asturies la Solitaria prediz que Pelayu va ser
el salvador d’Asturies y que’l cielu lu protexe.
Xaverio Mercadante (Yaltamure, 1795 – Nápoli, 1870) compuso unes 60
óperes tan impresionantes como les de Bellini o Donizetti pero nun algamó la
fama internacional d’éstos. Creó un estilu propiu y orixinal suprimiendo
cabaletes aceleraes al final de les aries, curiando la orquestración con formes
más llibres y un cantu menos virtuosista o extravagante faciéndolu más modernu
que Verdi imitará. En Pelayu la
orquestra adáptase maxistralmente a los diálogos y a la trama teatral
reflexando violencia o tenrura, contrastando momentos d’enerxía dramática colos
de tienru lirismu onde la flauta, instrumentu favoritu suyu, destaca con
dulzor.
La
ópera Pelayu rescatóse del inxustu escaezu pol director xixonés Mariano Rivas
que la estrenó n’Asturies el 9 de setiembre del 2005 nel Teatru Dindurra de
Xixón anque en versión conciertu. Gracies a ello el festival de Martina Franca
tornó representala en 2008 y el sellu xenovés Dynamic edítala en discu per
primer vez en 2010. Bien taría que se representara n’Uviéu.
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