Marcelino
Menéndez Pelayo y
Les
dos Asturies
Marcelino Menéndez y Pelayo
(Sanander 1856 – 1912) foi l’intelectual más reconocíu y afamáu de la provincia
Sanander. La Universidá de Branu de Sanander lleva’l so nome. Básicamente foi
un investigador de la lliteratura ya historia acurriáu nuna bayurosa etapa de
rexeneracionismu cultural finisecular que contrasta cola mediocridá,
escabildramientu, maturranga y abulia d’anguañu. Discípulu de Laverde, formó
con él y con otros como Pereda, Amandi, Miranda, Escalante o Fernández de los
Ríos un proyectu de base cultural y finalidá sociopolítica centráu alrodiu
d’una revista: “La Tertulia, la Revista
de Las dos Asturias”, col propósitu d’emponderar los intereses lliterarios
de Les dos Asturies, los valores comuñegos y la cultura de les dos provincies
asturianes: Uviéu y Sanander. Posteriormente pasáu un añu deciden cambia-y el
nome a esta revista quincenal que pasa ser la “Revista Cantabroasturiana”
p’aclariar duldes sobre cuálu yera l’ámbitu d’eses dos Asturies, pues ella
mesma proclamábase herea d’otra revista de 1864, el “Almanaque de las dos Asturias”. En 1877 Menéndez Pelayo escribe un prólogu
en nome de tola redacción xustificando’l cambiu de nome y que reproducimos
arronte, un testu que conforma ún de los documentos más importantes na historia
del asturianismu cultural y políticu de tolos tiempos:
“(…) En 1864 escomenzó a
publicase un Almanaque de las dos
Asturias, encamináu a estrechar los llazos entre dos provincies hermanes
pol suelu, pola raza y poles costumes, y dividíes sólo por un criteriu oficial
arbitrariu. Afayó ecu la idea entre montañeses y asturianos. La semiente quedó
y hoi fructifica, La Tertulia decídese
a cambiase de nome pol de Revista
Cántabro-Asturiana. Evítase asina dalgún inconveniente que pudiera tener el
de Revista de las dos Asturias, nel aspectu
xeográficu. Sólo una parte, anque extrensa, del terrritoriu montañés llamóse
Asturias de Santiyana, pero la fraternidá ente cántabros y ástures ye
induldable y de tolos tiempos. Los accidentes físicos són comunes a les dos
provincies: la mesma mar, la mesma cordalera. Hermanos los sos habitantes pola
raza, pol primitivu celticismu, sonlo de mui antiguo poles costumes, dao qu’Estrabón
afirmó que yera una la manera de vivir de ástures y cántabros. Únelos más y más
la so historia. Xuntos resistieron a les lexones romanes, llamaes y favorecíes
polos nuestros vecinos autrigones y bascos. Xuntos romanizáronse anque sólo en
parte, perdiendo la so llingua pero non los usos nin la indomable altivez y
espíritu d’independencia que los distingue d’ ente tolos pueblos peninsulares.
Xuntos comenzaron la reconquista y cántabru o astur sería aquel Pelagio que los
acaudillaba, non godu nin d’estirpe real como fantasearon vanos xenealoxistes.
A la Monarquía asturiana pertenecíemos unos y otros, cuando cayó nos nuestros
montes la palabra del gran controversista San Beatu de Llébana que nacíu ente
dambes Asturies sirve de llazu d’unión a les dos provincies ximielgues. Cierto
que tres la desmembración del reinu asturianu y nacimientu del condáu de
Castiella, bona parte del pueblu montañés siguió les vicisitúes del nuevu
estáu, alteriándose los sos límites con frecuencia. Pero que nun se perdieron
por ésto les tradiciones d’hermandá indícalo claro el nome d’Asturias de
Santiyana y el d’Asturias de Tresmiera. ¿Cómo olvidar que nes marines
asturianes y montañeses aprestáronse les naves que concurrieron a la conquista
de Sevilla? Fraternidá que nun s’interrumpe hasta nes sangrientes banderíes
qu’asolaron l’últimu periodu de la Edá Media. Llegada ye la hora de restablecer
l’antigua fraternidá ¿Y cuándo hubo otra más oportuna? Hoi, que por suerte
rara, les dos provincies paecen tar en víes de prósperu adelantu y nun se
resienten tanto como otres de la xeneral decadencia, quizá por conservar más
puros los elementos tradicionales y el cultu a les sos vieyes y glorioses
memories. Hoi que ye deber de concencia y d’amor patriu resistir a la
centralización en toles sos esferes. Unámonos asturianos y montañeses y na
xuntanza alcontraremos nueva fuerza. ¡Y quién sabe si enllazaes hasta
oficialmente dambes provincies, rota la ilóxica división que a los montañeses
nos lliga a Castiella, sin que seamos nin naide nos llame castiellanos, podrá
la extensa y riquísima zona cántabroasturiana formar una entidá unitaria y enérxica!. Trataremos con
preferencia de cuanto pueda interesar a les provincies ximielgues. La so
historia, tan poco explorada entovía, los estudios xeográficos y arqueolóxicos,
les biografíes d’homes ilustres. Nin dexaremos d’estimular tou tipu d’empreses
científiques y industriales útiles a Les Asturies. (…)”
Estimáu Xaviel: ¡qué testu más guapu apurristi equí! Nun supiera d´él. Gracies
ResponderEliminarBueno, pa eso tamos.... siempre deprendiendo y siempre enseñando. Munches gracies y un saludu.
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