L’Estatutu
Asturianu en 1932
Dende la creación de les
provincies d’Uviéu y Santander en 1835 són constantes los intentos de reagrupar
los vieyos territorios de Les Asturies d’Uviéu y Santiyana nuna sola entidá
política. Los intentos fechos por Gumersindo Laverde y Menéndez Pelayo chocaron
con un sistema que nun permitía xuntar provincies. Pero la Constitución de 1931
sí establecía un procedimientu pol que les provincies limítrofes podíen formar
una Rexón Autónoma con un Estatutu propiu. Pronto entamaron surdir propuestes
pa que les provincies d’Uviéu y Santander conformaren una sola Autonomía
biprovincial con un Estatutu pa Les dos Asturies. Les razones pa esta
(re)xuntanza nun yeren sólo históricoculturales sinón tamién económiques. Repetíase
abondo que dambes provincies formaben por igual la idea romana de la Cantabria
y dambes formaren l’aniciu del Reinu d’Asturies. La prensa de les dos
provincies recoyía estes idees suscitando manifestaciones de simpatía hacia’l
procesu.
Unu de los mayores
defensores del Estatutu panasturianu biprovincial foi l’historiador y
periodista santanderín Maximiano García Venero (1907-1975) impulsando la
necesidá urxente d’abrir los procedimientos llegales pa llograr l’Autonomía
panasturiana preveyendo qu’en trés años llograríase aprobar l’Estatutu. Publicó
na prensa les razones pa l’autonomía: necesitábase un derechu de categoría
espiritual, que nesti casu ye l’étnicu, pero tamién l’afectivu pa llograr les
ventayes d’una autonomía fuerte como les de Basconia o Cataluña y que Santander
nun tenía lligazón étnica nin afectiva con Castiella pero sí con Asturies. La
unión de Santander a Castiella sedría una ruina y un caos autonómicu en cambiu
la xuntanza con Uviéu, por afinidá económica, nun traería más que ventayes pa
una provincia débil como la santanderina teniendo que competir siempre colos
privilexos de la poderosa industria de Basconia. Uviéu en solitariu tampoco
podría competir ella sola cola más grande Galicia necesitando pa ello l’ayuda
de Santander sobremanera en sectores vitales como pesca o ganadería. En 1932
García Venero establez públicamente los procedimientos pa llograr esti Estatutu
a través de les Diputaciones. Cada Diputación (Uviéu y Santander) redactaría un
Anteproyectu d’Estatutu que se refundiríen notru definitivu y sometelu a
referéndum popular pa presentalu nel Parlamentu en Madrid. Esti procesu
prevíase más rápidu que’l trámite pelos dos tercios de los Conceyos al ser sólo
dos les Diputaciones provinciales involucraes y asina en 1935 el nuevu Estatutu
yá podría tar en vigor.
La nueva Autonomía
sofitaríase en pegoyos culturales ya históricos que dieren fuerza y razón pa
que Madrid viera más claramente la necesidá de formar esta Autonomía y evitar
la idea artificial de xuntar Santander a un hipotéticu Estatutu castiellanu. La
unión d’Uviéu y Santander xustificábase non sólo na identidá étnica (cultural)
común de dambes provincies sinón nuna mesma identidá de necesidaes y recursos
comunes: ganadería, agricultura, industria y pesca. Iguales yeren tamién en
densidá de población, poblamientu, usos y costumes, llingua y tradiciones asina
como semeyantes n’estensión territorial y n’igualdá de problemes
socioeconómicos o de tresporte. La inminente formación de potentes autonomíes
tanto en Galicia como en Bascongaes facía necesario asinamesmo que les
provincies d’Uviéu y Santander nun quedaren relegaes entamando otra potente
Autonomía intermedia qu’equilibrara’l norte. En resume, Les Asturies, otra vez
políticamente xuntes.
La tradición
reintegracionista de Les dos Asturies venía siendo una propuesta constante
dende la influyente xeneración de Laverde y Pereda a través de programes
político-culturales como’l Manifiestu de
les dos Asturies (1864) o la Revista
de las dos Asturias. La xeneración santanderina de 1930 recueye esti
testigu siempre contrariu a les tesis castiellanistes prefiriendo una xuntanza
política cola Asturies d’Uviéu.
Na Transición tornó
plantegase l’allugamientu de Santander nel mapa políticu hespañol. La tradición
histórica de xuntar les dos provincies nun se repitió como antes, o fízose más
débilmente. Les encuestes yeren más favorables a una xuntanza de Santander con
Uviéu que con Valladolid. Lo más fácil paecía convertir les Diputaciones
n’autonomíes uniprovinciales artificiales, anque agora vense los desequilibrios.
Lo que primó en Madrid nun foi la defensa de los intereses astur-santanderinos
sinón la pelegrina idea de crear amortiguadores artificiales alredor del País
Bascu coles provincies de Logroño y Santander de colchón fiscal a los
privilexos basconavarros. El poderíu económicu d’una posible Autonomía
biprovincial de dambes Asturies tanto frente a Euscadi como a Galicia yera una
amenaza insoportabe tanto pa nacionalistes bascos como pa gallegos y que
tampoco Madrid permitiría acelerándose
l’autonomía uniprovincial asturiana y la
supresión de la Diputación ensin nengún
trámite de referéndum.
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