Notes
pa una Historia de l’Antropoloxía Asturiana
Los primeros datos sobre les
formes de vida y cultura de los asturianos són los aportaos por cronistes como
Marcu Terenciu Varrón, Estrabón, Siliu Itálicu, Piniu’l Vieyu o Columela que describen costumes
y ritos como la covada, el matriarcáu, la sidra y formes d’economía colectiva.
Ellos nos presenten y describen un territoriu de monte a mar onde d’una manera
imprecisa viven una serie de pueblos, tribus y xentilidaes qu’ellos nomen como
cántabros, vadinienses, llugones, pésicos o albiones, dándose-yos a toos ellos
unes característiques culturales comunes, inmersos dientro d’una corriente
cultural céltica que se manifiesta contraria al sometimientu de Roma y que sólo
mediante la guerra y dominación podrán asimilar tardíamente.
Xeográficamente dende’l
sieglu V conozse como Asturia a un llargu territoriu eclesiásticu aislláu que
va de los montes a la mar y del Eo al Mena. La etnoxénesis del Reinu d’Asturies
nel 718 otorga relevancia política a esti territoriu. Tanto les Cróniques de la
Monarquía asturiana como los cartularios de los monasterios ofrecen información
cultural relevante. Del sieglu XVI los escritos d’Eugenio de Salazar o
d’Alfonso de Carbayo dexen constancia de les peculiaridaes d’esti territoriu y
de la xente, a los qu’hai que sumar les cróniques de viaxeros posteriores como
Laurent Vital, Pellegrino Zuyer, el Barón Dillon, Joseph Townsend, Richard Ford
o Xovellanos.
L’antropoloxía asturiana
propiamente dicha escomienza con Gumersindo Laverde (1835 – 1890) y la so
visión unitaria de la cultura de lo qu’él denomina “civilización asturiana”
similar al conceptu de nación cultural. Laverde ye’l creador de la teoría de la
cultura asturiana. Él ye’l primeru en disertar sobre la esencia de lo asturiano
y l’asturianidá. Fundó la revista Las dos
Asturias (1865) y publicó pioneros trabayos de mitoloxía asturiana y de
bable.
Los estudios sobre folclor,
llingua y tradiciones populares van continuar per tol sieglu XIX.
En 1881 naz el Grupu La
Quintana con intención d’investigar sobre la cultura tradicional asturiana
formáu por Fermín Canella, Julio Somoza, Braulio Vigón, Fortunato Selgas,
Ciriaco Miguel Vigil y Fuertes Acevedo.
En 1882 surde La Ilustración Cantábrica, revista onde
publiquen trabayos Antonio Balbín, Faustino Menéndez Pidal o Rodríguez Sampedro
y tamién créase la Sociedad Demológica Asturiana. Nel mesmu añu Fermín Canella
publica en La Revista de Asturias un
proyectu d’estudiu sistemáticu de tolos usos y tradiciones d’Asturies que van
apaecer en 1886 col nome de Estudios
asturianos. Y en 1894 apaez el primer fascículu enciclopédicu de Asturias, obra impulsada por Octavio
Bellmunt y Fermín Canella. Nesta primer xeneración novecentista hai que
destacar a otros folcloristes ya investigadores de la mitoloxía y etnoloxía
asturianes como Bernardo Acevedo, Rogelio Jove, Acacio Cáceres, Eugenio
Olavarría, Antonio Fernández Martínez, Aniceto Sela, Rafael Altamira y Hermilio
Alcalde del Río.
Nuna xeneración posterior
d’investigadores de la cultura asturiana atopamos a Aurelio del Llano, Luis de
Hoyos Sainz, Fausto Vigil, Constantino Cabal, Juan Uría Ríu, Adriano García
Lomas, Purificación Viyao, Nel Llano, José Manuel González y a Fernández
Pajares. Nel ámbitu de la investigación etnomusicolóxica asturiana destaquen
Sixto de Córdova, Nemesio Otaño y Eduardo Martínez Torner. Nel campu de
l’antropoloxía llingüística: Juan Junquera, Apolinar Rato, Ake Munthe, Juan
González Campuzano, Eduardo de Huidobro, Ramón Menéndez Pidal, Fritz Krüger, Lorenzo
Rodríguez Castellano, María Xosefa Canellada ente tantos otros.
Nel sieglu XX nacen les
primeres instituciones interesaes na investigación etnolóxica y antropolóxica
de la cultura asturiana como el Centro de Estudios Asturianos (1920), el Centro
de Estudios Montañeses (1934) o el IDEA (1946).
La institucionalización
académica de l’Antropoloxía y Etnoloxía nos estudios superiores nun va llegar
hasta los años 1960 na Universidá d’Uviéu dientro la Sección de Prehistoria,
impartida polos profesores Ramón Valdés y José Manuel Gómez-Tabanera,
interesándose por periodos como l’Asturiense. La ceación de la Universidá de
Santander en 1972 fairá posible l’estudiu antropolóxicu na llicenciatura
d’Historia col profesor Eloy Gómez Pellón.
D’esta época són los primeros
museos como’l Muséu Etnográficu de Muriedas (1966) y el Muséu del Pueblu
d’Asturies (1968), asina como les primeres instituciones privaes como
l’Institutu d’Etnografía y Folclore Hoyos Sainz (1967) dirixíu por Joaquín
González Echegaray.
La llista d’antropólogos y
etnógrafos más actuales qu’estudien les peculiaridaes culturales del territoriu
de Les Asturies ye anguañu mui grande, publicándose cada vegada más interesantes
trabayos sobre munchos temes: Arquitectura, fiestes, organización social, Derechu,
Economía, Arte y tradiciones… con trabayos como los de Ramón Baragaño, Julio
Braun, Mercedes Cano, Luciano Castañón, María Cátedra, Gustavo Cotera, José
Manuel Feito, Efrén García, Jesús García, Pedro Gómez, Modesto González, Armando
Graña, Xuacu López, Benito Madariaga, Elviro Martínez, Antonio Montesino, José
Luis Pérez de Castro, Fe Santoveña, Ramón Sordo, Susan Tax, Francisco Tuero…
No hay comentarios:
Publicar un comentario