Os Albiones
Xaviel Vilareyo y
Villamil
Muitas son as incógnitas qu’aínda
nos quedan sobre quén era en realidá el poblo dos Albiones, un veyo poblo
qu’habitaba nos valles del Navia y del Eo. Os poucos documentos arqueolóxicos
que conservamos y as poucas referencias dos historiadores nun son úa escepción
na escasez de documentos del resto das terras al norte da Cordillera Asturiana,
que foron as últimas en se conquistar y romanizar de toda a península
d’Hispania.
El espacio físico dos
Albiones
Na orixe dos tempos, a rasa
litoral cantábrica dende el cabo Burela hasta el cabo de Ajo conforma úa unidá
espacial ou corredor costeiro de características físicas similares y contínuas
que dende a aparición del home nestas terras, presente xá dende épocas
evolutivas da especie humana según recentes encontros na cova de Sidrón ,
sirvíu como paso de comunicacióis y como llugar predilecto pa os asentamentos y
tránsitos humanos. A presencia humana considérase que chegóu a través dos
Pirineos y en dirección pal oeste a través d’esta franxa. Este corredor
costeiro ofrecíayes a os grupos humanos alló instalaos grandes posibilidades de
subsistencia y de comunicación a través dos portos naturales, das rías, prayas
y campos, mui favorables pal cultivo y a pesca.
Primeiros testimonios
da presencia humana nel Navia-Eo
A riqueza metalúrxica d’estas
terras foi llougo esplotada pol trabayo del home, comenzándose a fabricación
d’obxetos de cobre y d’ouro aprosimadamente a os 2.000 anos antes de Cristo. A
pesar das economías autárquicas d’estos poblos, el cobre y outros obxetos
metálicos fabricaos éranche usaos pal intercambio pos eran ben apreciaos. Así
consérvanse pezas como un tubín d’ouro atopao nun dólmen de Penouta y úa cinta
dorada de Sarzol (Eilao). As pezas metálicas conservadas son básicamente xoyas
y armas, peró ben poucos utensilios prácticos, el que deu quizabes que pensar
nel escaso sentido utilitario dos poblos norteños. Xoyas y armas servirían de
signo de diferenciación social nesta época. Os muitos dólmenes ou penedos, búa
parte d’ellos aínda non localizaos, son señales d’enterramentos ou ben
monumentos delimitadores de llugares de culto ou de ritos máxicos. Mentras as
rías sirvían de vías de comunicación marítima, as influencias esternas chegaban
básicamente das civilizacióis más desarrolladas del Sur a través das veyas vías
que traspasaban a Cordillera Asturiana (Iuga Asturum) polos valles de L.laciana
, el Sil ou pol camín da Mesa, comunicando así cos outros poblos afines da
conca del Ástura (Esla). Estas influencias sureñas tán documentadas nas
pinturas de guerreros da Cova del Demo (Boal) pertenecentes al chamado arte
esquemático, á manifestación artística que veo del Sur . Un gran exemplo da
evolución del arte dos metales témoslo nos magníficos moldes de pedra y ferro
pa fundir foucetes y hachas atopaos en Castropol y nos Ozcos.
As culturas dos castros
¿Cómo comenza a cultura dos
castros ou castreña? Os castros son simplemente poblacióis fortificadas
situadas en llugares más ou menos elevados ou estratéxicos. Hoi quédannos
centos de restos d’estos castros ou castellóis repartíos por toda a xeografía
actual d’Asturias, Galicia, Lleón y norte de Portugal, dataos dende úa época
inmediatamente anterior á conquista romana y que foron desarrollando úas formas
mui evolucionadas de vida humana y úas ricas culturas que conocemos como el
periodo da cultura castreña en todo el nordés peninsular. Nesta cultura, el
ouro y a orfebrería más delicada éranche úa das actividades más apreciadas y
búa proba d’ello son as magníficas xoyas, diademas y torques d’ouro que se
conservan (muitas desgraciadamente fragmentadas y fora d’Asturias) como a
diadema y broche d’A Veiga y as xoyas atopadas nel castro de Chao Samartín. Sin
embargo nun se pode falar d’úa uniformidá cultural nos poblos que pertenecen a
esta chamada cultura castreña. A homoxeneidá cultural nun vai comenzar más que
coa romanización. A presencia de cerámicas de tipo romano nel castro d’A
Escrita (Boal) amosa un primer contacto col mundo romano que chegóu probablemente
antes da propia conquista a través dos intercambios y influencias culturales
cos poblos del Sur dos Montes Asturianos. Roma pronto esplotóu as codiciadas
minas d’ouro de todo el occidente da Astúrica. Muitos castros son así instalaos
pa facilitar a esplotación metalúrxica a modo de poblaos mineiros. A titularidá
das minas era del Imperio y os militares controlaban a esplotación y dominaban
el terreo. Consérvanse algúas probas epigráficas da esistencia n’Asturias del
sistema esclavista romano, que nun foi xeneralizao sinón paralelo a úa
progresiva asimilación, colonización y desarrollo económico y cultural que
chamamos romanización y que nas terras al norte da Cordillera Asturiana nun se
materializóu dafeito hasta el siglo IV, mentras que na Gallaecia ou na Asturia
citerior más mesetaria a romanización foi anterior y más intensa. Algús pensan
que a orixe dos castros ta nel contacto con poblos del centro d’Europa, avezaos
xá a vivir en fortificacióis militares, que chegaron polos Pirineos hasta as nosas
costas. En realidá nun esisten datos claros pa definir en propiedá úa “cultura
castreña” uniforme ou úa forma cultural homoxénea ou unitaria nestas terras del
nordés. E más correcto falar de culturas castreñas ou simplemente
d’asentamentos castreños con diversas formas culturales pos nunca hubo antes da
conquista romana úa unidá cultural entre os poblos del nordés peninsular. Na
cultura dos castros desarrollada n’Asturias tampouco podemos falar de relacióis
d’intercambio cultural ou comercial en sentío este-oeste entre os poblos da
cornisa xá qu’as conexióis dábanse más ben coas poblacióis más al sur da
Cordillera Asturiana qu’eran as que primeiro y meyor recibían os influxos das
grandes civilizacióis mediterranias.
Os castros desarróllanse básicamente nos primeiros anos da nova Era, en tempos d’Augusto como e el caso del de Coaña, y mantéin a súa vitalidá hasta el siglo II condo van sindo abandonaos. Curiosamente nel siglo IV vólvense ocupar muitos peró sin llevantar murallas ou defensas. Os castros asturianos nunca perden vinculación coa meseta a través dos corredores naturales que sirvían de vía pa esplotación y tráfico dos minerales y que chegan hasta Astúrica y hasta Emérita, centros da romanización, y tamén fan contactos coa cercana civitas romana de Lucus. Estas novas ciudades implantadas por Roma convirtíronse en poderosos focos de romanización, en instrumentos d’unificación cultural y en centros da actividá comercial, militar y política. Nel ano 19 antes de Cristo terminan as guerras contra cántabros y ástures trasmontanos que foron según todos os historiadores da antigüedá as últimas nacióis da península hispánica en ser sometidas por Roma.
Primeiras referencias
escritas dos poblos norteños
Son as crónicas romanas os
primeiros documentos escritos que temos referíndose a os poblos da cornisa
cantábrica. Ellas fálannos dos poblos ou nacióis que forman os Gálaicos, os
Ástures y os Cántabros en sentido xeneral peró sin fer ningúas diferencias
culturales ou raciales entre ellos pos considerábanlos poblos mui asemeyaos
entre sí. El poblo dos Albiones sabemos que ocupaba as terras entre os ríos
Navia y Eo, peró ¿Quén eran certamente os Albiones? ¿Un poblo, úa nación, úa
tribu, un clan, úa xentilidá?
Os cronistas contan que os homes
chevaban pelo llongo como as muyeres, fían xoyas y torques d’ouro coas qu’adornaban
el corpo, tían pel clara y espíritu guerreiro ademáis d’un gran sentido del
honor y da autoestima polo que preferían morrer antes de ser esclavos. As
muyeres podían heredar incluso por vía materna y participaban na guerra. A
conquista romana das terras dos Albiones nun debióu resultar fácil pa un
exército como el romano avezao más a lluitar no llano. Os Albiones como outros
poblos norteños lluitaban en guerra de guerrillas y non mediante exércitos
formaos no chao como fían os romanos. Preferían el suicidio antes que ser
prisioneros d’estos exércitos . Peró a ocupación romana nui foi nunca
continuada, efectiva, total nin definitiva nesta rasa costeira común del norte
da Gallaecia y da Asturia. El nome dos Ástures parez que ven del nome del río
sagrado qu’estos poblos del nordés tían como fronteira sur-este: el río Ástura,
hoy Esla. Os romanos chamaron despós gálaicos a os poblos al norte da
Lusitania, y Gallaecia á rexón, porque viron nellos muitos parecidos cos poblos
da Galia que xa conocían ellos mui ben. El interés económico dos romanos érache
más enfocao no interior y na busca del desexao ouro. Por outro llao, a política
pacifista romana tía simplemente como oxetivo el que nun houberan más
sublevacióis nin ataques da población nativa contra as ciudades ou campamentos
romanos, y por ello fomentábase más que nada a convivencia pacífica, vixilada,
os pactos militares, d’hospitalidá ou de clientela qu’estos poblos xa solían
practicar tamén entre sí. Por outro llao tamén nacían tímidamente os
intercambios entre as novas cívitas romanas y a población nativa del llugar, de
xeito colonialista. Así, a política imperial prefería respetar en xeneral os
modos de vida y a actividá normal dos poblos nativos y sólo úa pequena parte
de población era sometida al exército ou al trabayo mineiro, establecindo
pactos de búa veindá cos diferentes poblos de manera pacífica y sempre que nun
se sublevaran. Paralelamente fomentaron col tempo a súa llingua latina y as
costumes romanas, que pouco a pouco iban fundíndose coas da población nativa.
Roma dividía el terrén conquistao en conventus xurídicos ou unidades
administrativas territoriales á manera das actuales provincias ou
departamentos, con un governador ou representante del imperio en cada ún dos
departamentos establecíos. Sin embargo estos poblos conquistaos nun podían
gozar da ciudadanía romana y na práctica víanse sometíos militarmente. Calquer
sublevación contra a autoridá romana era reprimida con dureza.
A política imperial diseñóu os
conventus en que se iba dividir esta parte da provincia Tarraconense. Así, el
Conventus Lucensis, con capital en Lucus (Lugo), delimitárolo imaxinariamente
coa axuda dos cursos fluviales desde os valles del Miño-Sil hasta el río Esva;
el Conventus Asturum desde el Esva al río Ástura; el Conventus Bracarensis,
desde a ría del Duero hasta os valles centrales del Miño y Sil; y el Conventus
Cluniensis qu’iba desde úa llinia imaxinaria da ría del Seya hasta el río
Ástura y alcanzando el Bidasoa y as llonxanas terras del alto Duero. Todos
estos conventos xurídicos pertenecían á mesma Provincia Tarraconense con
capital en Tarraco (Tarragona). En tempos da república romana estímase que’l
territorio ástur era, despós del Conventus Bracarense el más poblao con
aprosimadamente us 240.000 habitantes y 22 poblos étnicos, fronte al Lucense
que contaba con us 166.000 y 16 poblacióis. A cornisa cantábrica xa desde os
tempos da conquista era un espacio mui poblao y tamén receptor de población
inmigrada del este y del sur mesetario. Tempo despós el emperador Diocleciano
fexo úa nova delimitación administrativa creando a Provincia Nova de
Asturiae et Gallaecia, qu’iba desde a ría del Duero (Portus) hasta’l río Seya,
que despós comúnmente pasóu a chamase simplemente Gallaecia polos xeógrafos.
Anos despós Constantino creóu as Prefecturas y toda Hispania entera pasóu a
depender da Prefectura da Galia.
A romanización
Todos os poblos del nordés da
península y mui especialmente os poblos trasmontanos al norte da Cordillera
Asturiana (Iuga Asturum) recibiron úa mui tardía y débil romanización. Os
poblos gálaicos y os ástures del sur asimilaron primeiro y con más intensidá a
cultura y civilización romanas. Os historiadores da antigüedá sempre se referen
a os poblos cántabros, gálaicos y ástures como “montañeses” en xeneral sin
distinguir entre ellos diferencias ou rasgos diferenciadores. Anque hoi,
sabemos que sí houbo distingos entre esta amplia mestura de poblos, tribus y
grupos humanos y qu’éstos básicamnete centrábanse básicamente en diferencias de tipo
llingúístico y tamén nas diferentes formas d’organización social que
desarrollaban ús y outros poblos. Pero sobre todo, tamén e certo qu’a principal
afinidá que tían entre sí estas colectividades del nordés era precisamente el
feito de ser poblos non romanizaos ou con úa recente romanización y según a
mentalidá romana ésta era precisamente a súa principal característica común y
definitoria. A progresiva asimilación da civilización romana veu a suprimir as
diferencias tanto llingüísticas como culturales entre os diversos poblos y
tribus, igualándolos a todos idiomáticamente pos llougo adoptaron el llatín
como llingua así como el alfabeto latino, y outros modos de vida y vezos como
por exemplo el concepto romano de propiedá privada y a economía monetarista.
Os restos das primitivas llinguas
nativas, probablemante indoeuropeas tamén, a forza nos quedan en forma de
topónimos y hidrónimos pos e ben sabido qu’estos poblos tían úas formas
relixosas de tipo naturalista, unde mui especialmente os ríos eran consideraos
como divinidades femeninas. Entre os topónimos prelatinos temos entre outros :
Baga, Mántaras, Arancedo, Cedemoño, Bernucedo, Navia.
Organización social dos
Albiones como poblo
A pesar das teorías contrapostas, os investigadores afirman qu’a principal diferenciación cultural entre os poblos englobaos baxo el axetivo de “gálaicos” y os consideraos como “ástures” e a referida á organización social dos mesmos. Non obstante os romanos falaban de “ástures trasmontanos” (os ástures que vivían al norte dos Iuga Asturum) y de “ástures cismontanos” ou “augustanos” (das terras llanas prósimas a Astúrica Augusta) nun deixando claro si esta diferencia era sólo xeográfica ou si tamén aludía a posibles diferencias culturales sobre úa mayor ou menor romanización. Os ástures organizaban as súas sociedades mediante llazos sanguíneos superiores ou unidades suprafamiliares de tipo xentilicio, tal y como era igualmente a organización social dos poblos xermánicos: varias estirpes familiares xunidas de forma piramidal por un antecesor ou antepasado común formaban úa gentilitas y varias gentilitas formaban úa gens. Esta gens podía asociase con outras polos llazos d’hirmandá ou por afinidades culturales que yes permitían pensar que nun s’atopaban solos na terra como poblo sinón que étnicamente pertenecían a úa comunidá más amplia de tipo espiritual y superior, formando úa hirmandá (federación) de poblos afines pola relixón, pola llingua ou pá defensa y que foi a idea más aprosimada al concepto de “nación” ou “ethnos” qu’a cultura dos poblos del nordés puideron desarrollar. Os romanos citan como poblos ástures a os Pésicos, Zoelas, Lancienses, Supertios, Gigurros, Briguecinos, entre outros. Os Albiones despós de feitas as divisióis y repartos territoriales dos Conventus quedaron englobaos dentro del territorio administrativo del Conventus Lucense, governao dende a vecía fundación de Lucus Augusti que tempo despós fairía de capital da Nova Provincia amplia qu’agrupaba nun mesmo espacio tanto a os ástures como a os gálaicos. Pero ¿Cómo s’organizaban socialmente os Albiones y outras gentilitates ou tribus afines nel Navia-Eo? ¿Qué llingua propia falaban os Albiones? Estas son aínda enigmas da historia que sólo os poucos restos epigráficos poden mínimamente esplicar.
Os gálaicos parez ser que tían úa organización social más territorial ou conceyil delimitada polos propios territorios dos castros, quizabes pol mayor grao de romanización, mentras que nos ástures y cántabros esta adscripción territorial nun ta tan clara. Os ástures, que según os historiadores e ún dos sustratos étnicos más antiguos da península hispánica, mantían un sistema económico colectivista similar al dos vacceos, onde a propiedá dos bienes de producción, terras, frutos y coyeitas era comunitaria, a esclavitú nun esistía y os llazos de parentesco rexían as relacióis sociales y políticas. Cada unidá xentilicia tía un xefe y un conseyo, electivo según valores como a edá, honor y dignidá, tamén á maneira xermánica ou céltica. A epigrafía amosa claramente as distintas xentilidaes, dao que nas lápidas funerarias sempre s’identificaba a persona col sou nome y coa súa pertenencia sanguínea a úa determinada gens (poblo ou tribu) más que referencias a un llugar. ¿Cómo podemos interpretar entón a valiosa lápida atopada n’A Veiga?
A lápida de Nicer Clutosi, rei dos Albiones (xefe, príncipe, líder, rexidor), menciona a pertenencia ou a orixe familiar del difunto nel nomao Castro Cariaca (situao nel actual Conceyo da Veiga), col título de Príncipis Albionum, vai redactada en latín baxo un enigmático símbolo ou asterisco. Asina temos constancia de qu’os Albiones formaban úa gens superior y non úa pequena xentilidá y qu’esta gens, estirpe ou poblo tuvo úa xefatura de prínceps (alteza, rei, príncipe, rexidor), quizabes de maxistratura monárquica electiva á manera xermánica ou pode que hereditaria á manera imperial romana. ¿Formaban entoncias os Albiones un reino ou estao independiente respecto a os sos poblos ou xentilidaes vecías?.
Como comunidá norteña, ou poblo nomao como Albiones, formaban nun cabe dudas úa unidá social peró tamén pode que política, puidendo establecer tamén pactos cos sous poblos vecíos, según a forza literal del término “prínceps” y especialmente dende os tempos d’Augusto condo este término e sinónimo de másimo título imperial reservao sólo á persona del propio emperador ou a especiales membros da súa familia. A lápida veigadense denota úa xa importante romanización del poblo albión, según llingua y xeitos de datación, peró tamén úa pervivencia das formas autóctonas d’organización y estructuración social, úa pervivencia da mesma comunidá dos Albiones como unidá social posterior á propia conquista, peró tamén como entidá política propia, dotada de xefatura ou autoridá rexia. En definitiva, ben puideran conformar naquellos tempos, y mui probablemente, úa monarquía, reino ou “principatus” autónomo y en vías de romanización nel siglo I despós de Cristo.
NICER CLUTOSI C CARIACA PRINCIPIS ALBIONUM AN
LXXV HIS EST
NICES CLUTOSI, DEL CASTRO
CARIACA, REI DOS ALBIONES, 75 ANOS, NESTE SITIO TA.
(TRANSCRIPCIÓN DA LÁPIDA
FUNERARIA DE Nicer Clutosi, rei dos Albiones, siglo I, atopada nel Conceyo de
Veigadeo)
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